Ahad, Jun 07, 2009

Tribute Untuk Ismail Hassan

Hasil Nukilan Tabtibau

Engkau bukan sesiapa, malah mungkin juga tidak punya apa.
Hanya sekadar generasi generasi akhir tukang kebun kerajaan.
Seawal dingin pagi bajumu telah hamis dibasahi peluh merembes
Menegang urat tua mencari kaisan sedikit rezeki tuhan
Bibir manis menguntum senyum menghambat lelah

Hati ini merekah sebak tatkala sampai berita engkau di jemput Dia
Sesaat itu meminarkan akal iman mengarai tiba-tiba sumbangan aku
Buat saudara yang seorang ini

Berimankah aku kerana hanya melihat deritamu, malahan mungkin menambah peritrmu
Berimankah aku kerana senyum manis tatkala hatimu galau runsing
Berimankah aku kerana tidak membelamu malah sekadar mendengar sengsaramu
Berimankah aku kerana hanya melihat sedang akidah mengaku bersaudara
Berimankah aku?

Tidak beriman seseorang dari kamu sehinggalah dia menyintai saudaranya sebagaimana dia menyintai dirinya sendiri.

Berimankah aku? Maafkan aku Ismail Hassan…..kerana tidak membantumu

Engka pergi tanpa engkau tahu ibumu juga telah dijemput sebelum dirimu

Engkau mungkin kecil didalam lingkungan pagar SKSd
Namun engkau besar didalam hatiku dan teman-temanku
Segala kenangan dan tutur katamu
Terngiang seakan segar menyuburi ingatan

Sakitmu ujian dari tuhan kita
Susahmu seboleh mungkin dikongsi kami bersama

Saat engkau terhinjut-hinjut melaksanakan tuntutan
Tugas dari mereke-mereka itu
Peluh merembes didahi yang berkerut Menahan perit
dan pedih menyelusuri uratmu yang mengusang
menggigit jari kaki yang semakin hilang

“Tak boleh cikgu, kena buat kerja dulu”

Ikhlas dari bibirmu dikala aku menawarkan sedikit rehat
Tidak tahan aku melihat dahimu yang berkerut
Tidak tahan aku melihat betismu bergetar menahan pedih
Tidak tahan aku melihat nafasmu yang semakin pendek

21 Mei 2009, tuhan mengurniakan rehat selamanya untukmu
Dan hujan lebat mendingin mengiringi kepulanganmu
Bersemadi disisi ibu yang sekian lama menyayangi dirimu

Moga kalian berdua dikurnia tuhan kenikmatan.

Alfatihah buat saudaraku ISMAIL HASAN

2 ulasan:

  1. inna lillah....semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 yang beriman....amin...

    BalasPadam
  2. Inna lillah...
    Br ada kelapangan menatap blog akak... X tau khbr berita dr sksd...
    Semoga rohnya ditempatkan di kalangan org2 yang beriman... InsyaAllah

    BalasPadam

HARI JADI GURU BESAR

2009 DALAM KENANGAN

DIKIR BARAT SKSD

SAJAK MERDEKA LOGHAT TERENGGANU

ORANG BERBUDI KITA BERBAHASA

MULIANYA SEORANG IBU

HATI ADALAH CERMINAN DIRI

SURAT SEORANG IBU

BUDI BAHASA AMALAN KITA