Ahad, Jun 07, 2009

KITA DAN MEREKA

Hasil Nukilan Tabtibau

Kita sebenarnya berkongsi kehidupan dengan mereka. Masing-masing punya ruang sendiri. Berkongsi dan berjiran adalah kemestian.walaupun tanpa sedar dan diluar kemampuan basar kita. .Ada kalanya, kegopohan akan membawa kita kepada satu pengalaman yang kita tidak sangka akan mengalaminya. Namun, selagi kita mengikut setiap inci ajaran dan adat yang digariskan agama samawi Islam, kita pasti selamat.

Pagi itu, entah silapnya dimana, perut Razman memulas-mulas. Perjalanan dari rumah ke sekolah dengan menunggang motosikal kriss kesayangannya itu terasa begitu lama sekali. Walaupun jaraknya hanya 500 meter, namun disebabkan perut yang memulas dengan tiba-tiba membuatkan masa berlalu begitu perlahan. Berkerut muka Razman menahan dan berusaha untuk menunggang dengan tidak tergesa-gesa.

Setiba dipintu pagar sekolah, dengan keadaan yang tidak selesa, Razman terus memakirkan motor digaraj yang dikhaskan untuk motosikal. Dalam fikirannya cuma satu, hendak ke tandas. Hajat perlu dipenuhi. Dalam keadaan tergesa-gesa, dia melihat jam ditangan. Jam menunjukkan pukul 7.10 pagi. Dia mula merasa galau. Dua kewajipan perlu dipenuhi. Punch card akan merah sekiranya dia melebihi jam 7.15 pagi. Untuk punch card dia terpaksa menaiki tingkat satu bangunan yang menempatkan pejabat pentadbiran. Dan kemungkinan dia terpaksa menunggu kerana cikgu lain juga sedang menunggu giliran untuk puch card. Sedangkan tuntutan kedua sedang menghimpit dan seolah-olah menujah-nujah minta dilepaskan.

Yess, ada penyelesaian. Razman mengeluarkan telefon bimbit. Mendail nombor dan…

“hello Nafi. Engkau tolong punch kat aku. Tak tahan la. Aku nak pegi tandas ni…ok…terima kasih”

Razman bergegas menuju ke tandas. Masa dirasakan amat perlahan. Perjalanan menuju tandas amat jauh pada hari itu. Sempat juga dia terkentut sekali namun segara dikawal agar tidak terhambur keluar sesuatu yang lain.

Akhirnya, Razman sampai ke tandas. Segala-galanya dilepaskan disitu. Tempoh lima minit menahan keperluan semulajadi itu amat menyeksakan. Dalam sesaat, segalanya berakhir. Betullah kata sesetengah orang, tiada yang paling indah di dunia melainkan menunaikan hajat yang satu itu. Walaupun terhidang dihadapan mata makanan yang paling enak, atau perempuan yang paling cantik, andai bertembung dengan keperluan mengqada’ hajat, pasti yang ini didahulukan. Tidak penting lagi makanan yang enak. Tidak memukau lagi perempuan yang jelita.

Setelah selesai, tatkala mengemaskan pakaian, Razman mendengar tapak kasut melangkah kedalam tandas. Sebentar kemudian kedengaran air paip disinki dipasang. Setelah mengemaskan diri, Razman membuka pintu tandas dan terpandang Nafi sedang membongkok di sinki. Seperti sedang berkumur. Air paip terpasang deras dan sedikit terpercik. Hari itu, Nafi mengenakan kemeja biru dengan belang putih halus memanjang kebawah. Trend masa kini. Berseluar slack hitam.

“dah puch untuk aku ke Fi?” Razman bertanya sambil masih lagi mengemaskan baju agar lebih segak.

Hmmmm

“kuatnya engkau buka paip tu. Tak memercik ke?

Hmmmm

Razman berpaling. Nafi masih lagi membongkok. Terdengar bunyi seakan berkumur. Kasar dan menggelegak.

“Ok lah Fi. Terima kasih. Aku masuk bilik guru dulu ek” Razman berlalu disebelah Nafi. Sempat dia menjeling namun wajah Nafi sedikit terlindung disebalik bahu kerana menunduk. Terdetik rasa hairan dihatinya. Biasanya bukan main banyak bercakap. Sepatah ditanya 20 patah yang dijawab. Tapi hari ini sekadar hmmm sahaja. Ada masalah la tu kot, bisik hati Razman.

Razman menuju pintu. Sebaik melangkah keluar dari tandas, dia membelok kekiri hendak menuju tangga untuk turun ke bilik guru, dia disergah

“woi..engkau makan apa sampai tak sempat-sempat nak melabur. Tu la. Lain kali jangan makan sorang. Kongsi la”

Razman menjenguk. Tuan punya suara yang melaung dari bawah di padang perhimpunan ditenungnya. Razman memegang dinding koridor yang separas pinggang sambil memandang kebawah. Sebentar kemudian dia berpaling memandang tandas dibelakangnya. Air paip masih berbunyi. Suara menderam berkumur masih jelas kedengaran. Sebentar kemudian dia memandang kebawah, kearah padang perbarisan. Nafi tersengih-sengih. Baju dan seluar sama dengan lelaki didalam tandas. Dan Razman yakin, dia melihat Nafi di dalam tandas tadi.

Razman terpaku. Air paip masih berbunyi. Suara berkumur masih menderam. Dan Nafi tercengang-cengang melihat Razman yang pucat di birai koridor tingkat satu. Terpaku dan dengan tengkuk yang dirasakan meremang baru Razman teringat, dia tidak membaca doa sebelum dia masuk ke tandas. Sejurus kemudian dunia menjadi gelap. Razman pengsan didepan pintu tandas.

1 ulasan:

  1. Tabtibau...Makin menyengat ya...
    Sekali-sekala seronok plak ingat kenangan kat SKSD...
    Kadang2 sayu plak...
    Hem... Redha jerlah ngan ketentuan Illahi ^_^

    BalasPadam

HARI JADI GURU BESAR

2009 DALAM KENANGAN

DIKIR BARAT SKSD

SAJAK MERDEKA LOGHAT TERENGGANU

ORANG BERBUDI KITA BERBAHASA

MULIANYA SEORANG IBU

HATI ADALAH CERMINAN DIRI

SURAT SEORANG IBU

BUDI BAHASA AMALAN KITA